מאמרי מידע

מה ההבדל בין יבוא רשמי ליבוא מקביל?

במדינת ישראל כיום לכל אחד יש אפשרות ל”ייבא” אם זה יבוא אישי, יבוא מקביל או יבואן רשמי. 

אז מה בעצם השוני המרכזי בין יבוא מקביל ליבוא רשמי לעניין מכשירים סלולריים?

1. ליבואן רשמי יש לרוב מחיר מומלץ לצרכן. הכוונה, למחיר שבו הוא ממליץ (או מחייב) למשווק למכור את המוצר כדי לשמור על רווחיות מסוימת. מאותו מחיר המשווק יכול להעלות ולהוריד את הסכום כדי להתחרות יותר טוב בשוק או כדי להגדיל את הרווחים שלו. ליבואן מקביל לעומת זאת, אין המלצה כלשהי של מחיר, והוא לרוב יתחרה על המחיר הזול ביותר שהוא מסוגל לספק.

2. יבוא מקביל מתחרה על המחיר הטוב ביותר ולכן הוא מבצע כמה “עיגולי פינות” למשל בטלפונים חכמים אחת האפשרויות להוריד את המחיר היא לתת ספק כוח (מטען) תואם. זאת מכיוון שיש דרישה של מכון התקנים הישראלי לעשות אישור התאמה לכל משלוח של ספקי כוח בנפרד. זאת אומרת, שאותו יבואן מקביל, יצטרך בכל משלוח לפתוח מחדש דוגמה מכל דגם של המכשירים, לתת למכון התקנים, לשלם להם על הבדיקה ולהמתין שיסיימו אותה, ורק אז יוכל למכור. במקום זה, הוא מספק מטען חלופי שבחלק מהמקרים לא תואם למטען המקורי מבחינת מהירות הטעינה. הכל על מנת שלצרכן יהיה מחיר זול יותר.

3. יבואן רשמי מבצע התאמה לתדרים. לעתים, תתי הדגמים שונים זה מזה רק בתכונות קטנות, אבל במקרים אחרים מדובר גם בהתאמה לטווח התדרים בהם פועל המכשיר, מה שעלול לגרום למכשיר להיות לא זמין בחלק משעות היום (או לא זמין בכלל בחלק מהמקומות). חשוב לבדוק מהו תת-הדגם המוצע למכירה על ידי היבואן המקביל. מומלץ שהוא יהיה זהה לתתי-הדגמים שנמכרים בישראל על ידי היבואן הרשמי.

4. סעיף משמעותי בעלות הוא נושא השירות והאחריות. בעוד שיבואן רשמי מחויב לספק שירות בפריסה ארצית ובנוסף להחזיק חלפים מקוריים לתקופה של 7 שנים, יבואן מקביל לא מחויב בזה. לכן במידה ואתם מתגוררים רחוק מהחנות, תיאלצו לגשת אליה ספציפית, כי לרוב אין להם נקודות שירות או סניפים מפוזרים בארץ. ומכיוון שליבואן מקביל אין חובה להחזיק נקודות שירות בפריסה ארצית ההוצאות הכלליות של העסק נמוכות יותר וזה לטובת הצרכן (הדבר נכון לכלל המכשירים המיובאים לישראל, אבל קחו בחשבון שיש מכשירים שיש להם אחריות בינלאומית כמו לפטופים מסויימים או מכשירים כאלה ואחרים).  

5. בשנים האחרונות משתדלות יצרניות מכשירי האנדרואיד לשחרר (בתכיפות רבה) עדכוני תוכנה. מסיבות שונות קצב שחרור העדכונים משתנה ממדינה למדינה, והוא תלוי, בין השאר, ביבואנים הרשמיים שלעתים מבקשים מהחברה שתערוך התאמות שונות בגרסת התוכנה המקומית. חשוב לוודא שהמכשיר שאתם רוכשים מהיבואן המקביל עתיד לקבל עדכונים, אך קחו בחשבון שלא תמיד הדבר יקרה במקביל למרבית המכשירים מאותו דגם המשווקים ביבוא רשמי.

כמו כן, במדינות מסוימות נהוג להשתמש בחנויות אפליקציות שאינן פופולריות במדינות אחרות. על כן, חשוב לוודא שגרסת התוכנה זהה לגרסאות הרשמיות בישראל.

6. היזהרו מחיקויים! השוק הכללי מספק כמעט לכל דגם חיקוי כלשהו (ברמות שונות של חיקוי) חוסר תשומת לב עלול לגרום לכם להאמין שרכשתם מכשיר של סמסונג למשל, בעוד שבפועל אתם רוכשים מכשיר שרק נראה כמו. לכן מומלץ לא לרכוש באריזה פתוחה, לא לרכוש מחודש (אלא אם החנות אמינה), לבדוק קודם באתר היצרן איך המכשיר ואיך האריזה אמורה להיראות ומה כלול בה, לאחר מכן להשוות בין מה שנמצא בחנו לבין האריזה שבאתר היצרן.

לסיכום:

אם החלטתם לרכוש מוצר ביבוא מקביל בדקו ש:

תת הדגם זהה לשל היבואן הרשמי (כלומר בדקו שהמכשיר יעבוד עם התדרים בארץ).

החנות ממנה אתם רוכשים קרובה אילכם \ מיהו נותן השירות ואם יש נקודת שירות קרובה אליכם.

ההפרש משמעותי בין היבוא המקביל לרשמי.

בדקו שהמכשיר עתיד לקבל עדכוני תוכנה.

הערות:

-אם החלטתם שאתם רוכשים מכשיר מיבוא רשמי כדאי לבדוק מראש מהו שמו של אותו יבואן וששם זה מופיע על הערכה הסגורה שאתם רוכשים. 

-מילים כמו יבואן מורשה וכו’ לא מצביעים על כך שמדובר ביבואן רשמי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *