מאמרי מידע

מה זה בוסטר התנעה לרכב ואופן השימוש בו?

בוסטר התנעה לרכב

הזנקה, הנקראת גם בוסט או בעברית עממית “לחבר כבלים”, היא הליך של התנעת רכב מנועי, שיש לו סוללה ריקה או גמורה. חיבור זמני מתבצע למצבר של רכב אחר, או למקור מתח חיצוני אחר. אספקת החשמל החיצונית מטעינה את מצבר הרכב המושבת ומספקת חלק מהכוח הדרוש להפעלת המנוע. לאחר התנעת הרכב, מערכת הטעינה הרגילה של הרכב (האלטרנטור) תטעין את המצבר מחדש, כך שניתן להסיר את מקור העזר. אם מערכת הטעינה של הרכב מתפקדת כנדרש, השארת המנוע פועל תחזיר את הטעינה של המצבר, אם כי לרוב מומלץ לנהוג ברכב מספר דקות לאחר תחילתו כדי להאיץ את תהליך הטעינה.

כבלי מגשר (כבלים לרכב), הידועים גם ככבלים להגברה או כבלי זינוק, הם זוג חוטים מבודדים בעלי קיבולת מספקת עם תפסי תנין בכל קצה כדי לחבר את הרכב המושבת עם מקור העזר (לרוב יהיה רכב אחר). תפסי התנין עשויים להיות מכוסים בבידוד כדי למנוע קצר. קליפים עשויים להיות מנחושת או פלדה. תופסני התנין מסומנים בדרך כלל בשחור (-) ואדום (+) כדי לציין את הקוטביות.

מגבלות
הטענת סוללת עופרת (מצבר) עלולה, במקרה של טעינת יתר, לייצר גז מימן דליק על ידי אלקטרוליזה של מים בתוך הסוללה. רצף החיבורים המומלץ נועד להפחית את הסיכוי לקצר בטעות את המצבר הטוב או להצית גז מימן.

שימו לב: אם הסוללה הגמורה פגומה פיזית, בעלת רמת אלקטרוליט נמוכה ,מתפוררת או קפואה, הזנקה לא תתקן את המצבר. אין להתניע רכב עם מצבר קפוא, מכיוון שהמצבר עלול להתפוצץ.

למרות זאת, הפתרון של הכבלים מעט מסורבל. לרוב צריך לחפש אדם חיצוני שיעזור, יביא לנו כבלים, יסדר את הרכב שלו מול זה שלנו וכו’.

לכן בדיוק למקרים כאלה הומצא הבוסטר התנעה לרכב.

בוסטר התנעה לרכב זוהי סוללה ניידת, המצוידת בכבלים ומטען מחוברים, יכולה לשמש בדומה למצבר של רכב אחר. קופסת פולס עצמאית המכילה סוללה ומתחברת ישירות למצבר המנוע שזקוק לחיזוק. בוסטרים ניידים איכותיים כמו של UTRAI יכולים לחוש אוטומטית את הקוטביות של הסוללה לפני שליחת חשמל לרכב, ולבטל את הנזק שעלול להיגרם מהיפוך החיבור. ישנם סטרטרים ניידים שונים שהם רב תפקודיים וניתן להשתמש בהם גם לטעינת מכשירים אלקטרוניים אחרים, ניפוח גלגלים ועוד.

אופן השימוש בו:

1. הקפידו שהסוללה תמיד תהיה טעונה. גם במקרה של אי שימוש הסוללה נפרקת ויש להטעין אותה כל תקופה.

2. לפני חיבור למצבר חברו קודם את שני התנינים לבוסטר שלכם.

3. לאחר חיבור התנינים חברו קודם את תנין המינוס (שחור) לבוסטר.

4. רק לאחר חיבור התנין השחור חברו את התנין האדום (הפלוס) למצבר הרכב.

5. לאחר כל השלבים לחצו על כפתור ההפעלה של הבוסטר והיכנסו לרכב להתניע אותו.

במידה ואין לכם כל כך ידע כללי בחשמל או במוצר, מומלץ בפעם הראשונה לבצע עם אדם שמבין או לאחר הרכישה לבקש הסבר שימוש מהמוכר בחנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *