כולנו חוששים מהרגע בו יפרצו אלינו למכשיר, יש כאלה שכאשר פורצים להם לווצאפ או למכשיר ישר “עולים על זה”, הבעיה מתחילה כאשר אנו לא מרגישים שמישהו מאזין לנו, מבצע לנו פעולות כאלה ואחרות במכשיר.
אין ספק שהסמארטפון הפך כבר מזמן להיות עוד איבר חדש בגוף שלנו, הוא איתנו בכל מקום ואת חלקנו מעסיק כבר ברוב שעות היממה. זאת משום שבסמארטפון שלנו אנו עושים פעולות רבות כגון זימון דור לדואר או לבנק, ביצוע פעולות חשבוניות ועוד פעולות רבות ונוספות מה שחוסך לנו זמן. היום יותר מתמיד קל לדלות פרטים שונים על כל אדם בעזרת גישה למכשיר הסלולרי שלו, זאת משום שלרוב אנחנו לא דואגים לאבטחת הסמארטפונים שלנו.
הטיפים הבאים יכולים לעזור לכם לשמור על הטלפון הנייד שלכם ובכך להיות עם ראש שקט יותר בכל הנוגע לפריצות.
טיפ מספר 1:
מנגנוני נעילה. נעילת המכשיר הסלולרי בעזרת סיסמה זו אחת הדרכים הפשוטות ביותר להגן על המידע האישי שלכם במקרה שהסמארטפון נופל לידיים הלא נכונות. כיום הטלפונים החכמים מציעים שורה של מנגנוני נעילה החל מקוד ספרתי פשוט, דרך נעילה באמצעות תבנית, וגם סורקי טביעת אצבע וסורקי פנים. המנגנונים האלה הופכים יעילים כשהטלפון שלכם מגיע לידיים הלא נכונות – נגנב או אבד, והם אמורים להבטיח שהמידע שלכם יישמר על המכשיר גם במקרים כאלה. חשוב לזכור שגם שיטות הנעילה הכי מתוחכמות הן אף פעם לא באמת מושלמות – אבל הן בהחלט טובות יותר מלהשאיר את המכשיר פתוח לגמרי וחופשי לשימוש המוצא.
טיפ מספר 2:
אסור להקליק על קישורים!! מתקפות פישינג או דיוג בעברית (פירוש: ניסיון גניבת מידע ברשת על ידי התחזות) מצליחות להיות יעילות בגלל הפשטות שלהן, והודות לחוסר מודעות של המשתמשים. בשנה האחרונה חווינו אין-ספור גלים כאלה של מתקפות באמצעות קישורים שמועברים בוואטסאפ, בדואר האלקטרוני או במסרונים, ומתחזים למוסדות רשמיים כמו בנקים, לאתרי סחר אלקטרוני או למבצעים מפתים במיוחד. קיימות גם התקפות פישינג שמבוססות על נסיונות סחיטה בעקבות פריצה שבכלל לא הייתה (למשל כביכול פרצו לחשבון הפאי-פל שלכם). הדרך הבטוחה להימנע מליפול לפח במקרים כאלה, היא פשוט לא להקליק על קישורים לא מוכרים. הבנק שלכם לדוגמא כנראה לא ייצור קשר באמצעות מסרון (שלא נדבר על המסרונים עם השגיאות כתיב), וודאי שלא יבקש מכם להזין פרטים רגישים שיכולים לסכן את החשבון שלכם במידה ויפול ליידים לא נכונות. בכל האמור בקישורים לאתרים מומלצים – מומלץ להיכנס לאתר שממנו כביכול נשלחה ההודעה. במידה ואכן יש לבצע פעולה כלשהי תוצג לכם הודעה.
טיפ מספר 3:
התקנת אנטי וירוס. אם אתם משתמשי אפל אין לכם צורך להתקין אפליקציה נוספת להגנת אנטי וירוס, אולם, אם אתם משתמשי אנדרואיד מומלץ להתקין אנטי וירוס חיצוני (יש גם אנטי וירוס חינמי שעובד מעולה).
טיפ מספר 4:
הרשאות אפליקציה. תנו הרשאות בצורה מושכלת. יישומונים מורידים רק בחנויות האפליקציות הרשמיות (גם אז לא בטוח שהתוכנה שהורדתם איננה תוכנה זדונית). אם אפליקציה שהורדתם מבקשת הרשאות תמוהות כמו למשל משחק קלפים פשוט לא אמור לבקש הרשאה להודעות או למיקרופון שלכם. לכן, חשבו פעמיים אם אתם באמת זקוקים לה, ואם לא – פשוט אל תתקינו או תמחקו אותה. כמו כן מומלץ, מדי פעם, לעבור על תפריטי הפרטיות וההרשאות במכשיר הסלולרי. גם אפליקציות שכבר הורדתם בעבר והיו תקינות, עשויות לקבל עדכונים שיהפכו אותן לזדוניות ומסוכנות למידע שלכם.
טיפ מספר 5:
שימוש נכון בווי פי ובלוטוס. רובנו משאירים את אפשרות החיבור לרשתות אלחוטיות ובלוטוס פועלות באופן תמידי, מומלץ לכבות את אפשרויות אלה כשלא נעשה בהן שימוש, וזאת מאחר שהן משאירות את מכשירכם חשוף לפריצות. באפשרותם של פורצים לשלוח הודעות מפתות בעלות מטרות זדוניות למכשירכם, לקבל גישה לכל המידע האישי שמצוי בסמארטפון שלכם, לנהל שיחות וכו’, כל זאת באמצעות שימוש בחיבור הבלוטוס בלבד. בנוסף, גם במקרה שבו אתם מתחברים לרשת אלחוטית שאינה מאובטחת, האקרים יכולים לפרוץ למכשירכם ולדלות ממנו מידע. לרוב זה נעשה ברשתות אלחוטיות של בתי קפה או הרכבת, בהן אין צורך בסיסמה לשם התחברות. לכן מומלץ שלא להשתמש בשירותי בנק או קניות דרך רשתות אלחוטיות מעין אלה. יתרה מזאת, אל תתפתו להיכנס לרשת אלחוטית שאינה דורשת סיסמה ושאינכם יודעים לאיזה עסק או שירות היא שייכת – זו עלולה להיות מלכודת דבש.
לסיכום:
החששות שלנו שיום אחד יפרצו אלינו לטלפון קיים וסביר להניח שיהיה קיים תמיד. אבל, במידה ותיישמו את כל האמור לעיל סביר להניח שאת רוב הפריצות (וכאבי הראש והלחץ המיותרים) אתם תחסכו לעצמם.
מעוניינים לכתוב מאמר שנעלה לאתר (כמובן עם קרדיט 😋) שלחו לנו מייל דרך עיגול הצור קשר בצד שמאל.